Page 90 - Yachting Life Magazine 02
P. 90
ściśle z inżynierami niemal od samego początku projektu, w efekcie cze- gorących dyskusji. Organizowano konferencje, sympozja poświęcone
go każdy element budynku sprawuje się lepiej niż w przypadku tradycyj- zagadnieniom z tej dziedziny. Ale to już przeszłość. Obecnie każdy robi
nych metod. Przypomina to trochę dialog, w którym inżynier budowlany co chce. Coraz większą rolę w procesie projektowania budynków odgry-
może skrytykować wygląd budynku, a architekt zaproponować zmianę wają komputery, choć moim zdaniem można poddać pod wątpliwość,
jego konstrukcji, co ma sprzyjać danemu rozwiązaniu. Niektóre z takich czy zawsze dobrze się przy tym sprawdzają. Kolejną kwestią jest to, jak
rozwiązań są kosztowne, ale na dłuższą metę znacznie lepiej spełnia- budynki się starzeją. Dziś Sony Building jest w lepszym stanie niż tuż
ją swoją rolę. Projektowanie budynków można przyrównać do projekto- po jego ukończeniu – blisko 20 lat temu. Dobre budynki są jak wino –
wania nowych samochodów, łodzi albo samolotów. Każdy nowy model im starsze, tym lepsze. Natomiast konstrukcje złe, szybko przeistaczają
jest lepszy od poprzedniego. Obecnie stało się to już regułą, że budynek się w ruinę lub po prostu o nich zapominamy.
może jedynie zyskać na zastosowaniu w nim nowoczesnych rozwiązań
technicznych, ale architekt sam sobie z tym nie poradzi. Bardzo podoba mi się Sony Center, ponieważ jest swego rodza-
ju „miastem w mieście”.
Co Pan sądzi o powstającej właśnie architekturze? Właśnie o to nam chodziło! Prezes Sony, Norio Ohga, kupił ten teren,
Niestety, obecne czasy nie sprzyjają tworzeniu dobrej architektury, choć ponieważ w młodości studiował w Berlinie i czuł ogromny sentyment
jeszcze do około 2010 roku sytuacja wyglądała dużo lepiej. Dziś korpo- do tego miasta. Kiedy się spotkaliśmy i zaprezentowałem mu makietę
racje bardziej interesuje strona finansowa inwestycji, a budowa nowej Sony Building, spojrzał na nią i zapytał: „Ile to będzie kosztowało? I dla-
siedziby jest dla nich tylko kosztem, czyli problemem. Kiedyś wyglądało czego zamiast drzwi są takie ogromne otwory? Przecież każdy będzie
to inaczej. Firmy były dumne ze swoich nowych siedzib, które odzwier- mógł dostać się przez nie do środka”. Odparłem, że właśnie o to chodzi.
ciedlały wzorową kulturę korporacyjną. Obecnie nikt o to nie dba. Naj- On na to: „Muszą być drzwi, w przeciwnym razie ludzie będą tu nocować
bardziej liczą się ceny akcji na giełdzie, a jedyną miarą sukcesu są zyski. i budynek stanie się łatwym celem dla terrorystów”. Na szczęście udało
Klienci coraz częściej wymagają, aby projekty były jak najtańsze, a co za mi się go przekonać, że jest to prywatna inwestycja, ale zarazem miej-
tym idzie – mało wyszukane. Wiem, że wielu moich kolegów po fachu sce publiczne. Czas pokazał, że miałem rację. Dziś Sony Building cieszy
z chęcią podejmuje się takich zleceń, zyskując coraz więcej klientów, się większą popularnością wśród zwiedzając Berlin niż Brama Branden-
podczas gdy architekci tacy jak ja, którzy opierają się temu trendowi, burska. Kiedy tu przyjeżdżam i nocuję w moim mieszkaniu, słyszę szum
tracą na popularności. fontann, głosy ludzi i nie muszę nawet włączać muzyki, bo jej rolę peł-
nią odgłosy tętniącego życiem miasta. W Sony Building odbywają się
„Przyszłość nigdy się nie myli” – to Pana słowa i motto działań. także liczne imprezy i można powiedzieć, że miejsce to kojarzy się ze
Jak należy je rozumieć? współczesną formą rozrywki.
Cóż, ta sentencja nie zawsze się sprawdza, ale przynajmniej jest chwytli-
wa. Rozumiem to w ten sposób, że nigdy nie powinniśmy być zadowo- Jakie zadanie stoją przed architekturą XXI wieku?
leni z tego, co dotychczas osiągnęliśmy. Nie warto osiadać na laurach. Musimy sobie poradzić z ogromnym napływem ludności do ośrodków
miejskich. Zapotrzebowanie na biurowce nie jest już tak duże, jak na
Czy można powiedzieć, że tworzy Pan współczesną klasykę? budynki mieszkalne a w tej dziedzinie jest jeszcze wiele do zrobienia,
Raczej klasyczny modernizm. Warto wspomnieć, że jeszcze w latach 80. ponieważ większość mieszkań, nawet tych ze średniej półki, jest mar-
i 90. ubiegłego wieku architektura była przedmiotem dialogu, a nawet
nej jakości. Oczywiście, od czasu do czasu pojawiają się także wyjątko-
Helmut Jahn: „Przyszłość nigdy się nie myli”/ foto: archiwum Tacit
84 Yachting Life