Page 89 - Yachting Life Magazine 02
P. 89
Pierwszym Pana projektem w Niemczech, z których Pan pocho- wizji artystycznej. Zamiast bujać w obłokach, stawiam sobie zadania i
dzi, był wieżowiec Messe Tower (Messeturm) we Frankfurcie. rozwiązuję problemy.
A kolejnym Post Tower w Bonn oraz Highlight Towers w Monachium.
Udało nam się je stworzyć przede wszystkim dzięki niezwykle zaawan- Pana projekty słyną z innowacyjności i zaawansowanych tech-
sowanym rozwiązaniom technologicznym, które były dostępne w Niem- nologii. “Archi-neering” – czyli połączenie architektury i inży-
czech. Muszę przyznać, że żaden inny kraj na świecie nie ma tak innowa- nierii. Co to oznacza w XXI wieku?
cyjnego zaplecza technologicznego. Co więcej, Niemcy nie tylko mają Archi-neering to termin, który ukuliśmy wspólnie z Wernerem Sobekiem,
potencjał, ale także chętnie wprowadzają u siebie wszelkie nowości. Nie który zajmował się inżynierią budowlaną przy powstawaniu Cosmopo-
mówię tu jedynie o aspekcie estetycznym, ale również o wielu rozwią- litana. Po raz pierwszy współpracowałem z nim przy budowie lotniska
zaniach stricte technicznych. Na przykład, wiele z tutejszych budynków w Bangkoku, a następnie przy wielu innych budynkach, takich jak choć-
posiada innowacyjne systemy klimatyzacji. Co ciekawe, w Chinach albo by Post Tower. Lotnisko było przykładem budowy, w której niezwykłą
Japonii buduje się obecnie wieżowce, które są znacznie wyższe i więk- wagę odgrywała ścisła współpraca pomiędzy architektami i inżynierami.
sze od tych, które stworzyliśmy w Niemczech. Gdyby postawić obok sie- Nasze studio wygrało konkurs na opracowanie projektu lotniska. Zaczę-
bie monachijską Post Tower i jeden z budynków, jakie zbudowaliśmy liśmy prace budowlane, ale współpraca z amerykańskimi inżynierami
w Szanghaju, ten pierwszy wyglądałby niczym mała dziewczynka stoją- nie układała się po mojej myśli i byłem bardzo niezadowolony z efek-
ca przy olbrzymim zawodniku sumo. Nie można ich ze sobą porównać, tów ich działań. Zadzwoniłem więc do Wernera i umówiłem się z nim
ponieważ Azjaci obrali inną architektoniczną strategię. Jednak w przy- na kolację, podczas której doradził mi, jak rozwiązać problemy, z który-
padku architektury komercyjnej, nie stanowi to zwykle żadnego pro- mi nie mogliśmy się uporać.
blemu. Budynki tego typu można postawić w niezmienionej formie Głównym wyzwaniem, z jakim musieliśmy się zmierzyć w Bangkoku,
zarówno w Nowym Jorku, jak i Rijadzie, Dosze, Warszawie czy Moskwie. było stworzenie właściwego systemu klimatyzacji dla całego budynku.
Dlatego nie powiedziałbym, że Cosmopolitan mógł powstać jedynie Amerykańscy inżynierowie wymyślili, aby do środka wpompowywać
w Warszawie, ale oczywiście wygląda on nieco inaczej niż budynki, z dużą prędkością zimne powietrze, co dawało bardzo nieprzyjemny
które zaprojektowaliśmy w Nowym Jorku lub w Chicago, ponieważ na efekt. Postanowiliśmy skontaktować się z kolejnym niemieckim inży-
kształt tych konstrukcji ma również wpływ wiele innych czynników. Na nierem, Matthiasem Schullerem z firmy Transsolar, który powiedział
przykład w Chicago nie mogliśmy zbudować tak wyróżniającej się pod- nam, że budynek jest „chory” i wymaga odpowiedniej „kuracji”. Uda-
stawy budynku, ale było to możliwe w Berlinie. Musiałem także zapro- ło nam się opracować sześć rozwiązań zmieniających ten stan rzeczy,
jektować ją dla budynku w Warszawie, ponieważ doszliśmy do wnio- a klient wybrał jedno z nich. Budynek nie ma kanałów wentylacyjnych
sku, że w ten sposób będzie on prezentował się znacznie lepiej. Zawsze lecz chłodzone podłogi i jest odpowiednio zacieniony, co jest ważne ze
musimy być w kontakcie z klientem, dyskutujemy i omawiamy sytu- względu na panujący tam tropikalny klimat. Jest także przykładem tak
ację oraz aspekty finansowe całej inwestycji. Architekt nie może być zwanego zrównoważonego budownictwa.
jedynie artystą, więc ja również rzadko korzystam jedynie z tak zwanej Tak więc archi-neering to podejście, w którym architekci współpracują
Wizyta Helmuta Jahna w Warszawie/ foto: archiwum Tacit
Yachting Life 83