Page 67 - Yachting Life Magazine 01
P. 67
nie powtarzają, a towarzyszące samochody serwisowe dysponują miała pewnie ze 20 lat. Ale jeździła, choć było też przy niej sporo
jedynie uniwersalnymi narzędziami, drutem, łańcuchem i srebr- roboty. 4 drzwiowa, sedan. Kupiliśmy ją nie jako zabytek, a jako
ną taśmą. Za to zawsze można liczyć na pomoc współuczestni- tanie użytkowe auto, dla przyjemności. Jeździliśmy nim na zmia-
ków i miejscowych. Pamiętam, jak gdzieś w Mongolii rozpadły nę, po jednym dniu. Po miesiącu zabawy skończyły się badania
nam się w Jaguarze amortyzatory. Wycięliśmy je i zastąpiliśmy techniczne i trzeba ją było wyremontować. Chcieliśmy zrobić to po
zaadaptowanymi ad hoc amortyzatorami z minibusa Toyoty, który bożemu, jak na studentów politechniki przystało, ale skończyło się
akurat stał przy naszej jurcie. Innym razem połamane resory wią- na rozebraniu auta na części pierwsze.
zaliśmy łańcuchem, a po dojechaniu do Nowosybirska, wymienili- Prawdziwa pasja zrodziła się dopiero w latach dwutysięcznych, to
śmy je na resory ze starej Wołgi. Ułożyliśmy wtedy równanie dnia: były początki samochodów zabytkowych w Polsce, wcześniej były
Dawca + Kowal = Sukces! tylko auta bardzo stare i zdezelowane, a wtedy otworzył się import
Miałem o to zapytać! W relacji z rajdu widzimy Pana często z USA. Rynek amerykański był niezrównanie bogatszy, bo po woj-
leżącego pod samochodem. Czy można mieć oldtimera i nie nie 2/3 produkcji, np. Jaguara, szło za ocean, do bogatych, nie-
znać się na mechanice? Skąd się bierze części zamienne? Czy zubożonych wojennym wysiłkiem Amerykanów. Tak się zrodziła
koncerny cały czas je produkują, czy też trzeba dorabiać je na moja miłość do Jaguara.
własną rękę? Te dwa etapy mojej przygody z motoryzacją dzieli 20 lat przerwy
Rzeczywiście znajomość rzemiosła trochę się przydaje, jeśli nawet wypełnionej intensywną pracą zawodową.
nie po to, żeby samemu coś naprawiać, to przynajmniej na tyle, Czy to jest drogie hobby?
żeby wiedzieć, co się zepsuło. Jeśli chodzi o części, to są warsztaty Oczywiście jest drogie, szczególnie jeśli chodzi o samochody
które specjalizują się w autach zabytkowych. Oczywiście łatwiej zabytkowe, piękne i rzadkie. Wszystkie moje auta są skatalogo-
coś znaleźć do bardziej popularnych modeli. Łatwiej też w Niem- wanymi zabytkami i mają żółte tablice. Dbam o nie i staram się,
czech czy Anglii, gdzie rynek jest duży i poukładany, a produkcja na ile to możliwe, żeby miały 100% oryginalnych części. Lakier na
dużych koncernów i małych zakładów trafia do specjalistycznych przykład stosuję współczesny, ale kolor dobieram ze starej palety
hurtowni. Mercedes ma pełne magazyny części do starszych aut, odcieni, z czasów świetności danego modelu.
a na przykład Jaguar nie miał tak stabilnej historii. Ich linie pro- Często się mówi „stare samochody”. Ale one nie są „stare”. „Stara”
dukcyjne i pojedyncze maszyny przeszły w ręce prywatnych firm, to jest 30-letnia seryjna Toyota bez wartości. Chyba, że ma war-
które po dziś dzień zaopatrują rynek w części. tość, na przykład rodzinną czy sentymentalną.
Jak to się stało, że student politechniki mógł realizować tak Trzeba po prostu auto kochać, lubić nim jeździć i troszczyć się
kosztowną pasję? o nie. Można tę pasję rozpocząć od jakiegoś youngtimera i mieć
Studiowałem na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych taką samą frajdę, bo chodzi tu o szacunek do piękna. Wspaniałe
w Warszawie, więc mechanika nie była mi obca. Na pierwszym jest w tym hobby właśnie to, że wiek nie ma tu najmniejszego zna-
roku kupiliśmy z kilkoma kolegami Skodę „Sanitkę” 1200. Był to czenia – ani wiek auta, ani właściciela.
popularny po wojnie model karetki. Gdy my byliśmy na studiach
Tadeusz Wesołowski jest człowiekiem wielu pasji.
Żeglarstwo wciągnęło go już na studiach. Zrobił wtedy
patent sternika. Po rejsach do granicy lodów Grenlan-
dii i do dalekiej Kanady, przyszło odkrycie regat i start
w Sydney-Hobart w 2014 r. Od czasu pierwszego star-
tu w załodze Ocean Challenge Yacht Club, w Les Voiles
de Saint-Tropez w 2017 roku, Tadeusz Wesołowski regu-
larnie rozwija się jako żeglarz regatowy. Po triumfie w St.
Maarten Heineken Regatta 2018, obecnie bierze udział
w przygotowaniach polskiej załogi do niezwykle wyma-
gających regat Fastnet 2019.
Yachting Life 65