Page 42 - Yachting Life Magazine 01
P. 42
YACHTING LIFE / JACHTY – INWESTYCJE ALTERNATYWNE
JACHTY – INWESTYCJE
ALTERNATYWNE
a przyjemność posiadania własnego jachtu, który Główne akweny żeglugowe, na których rozwinięta jest branża
cumuje w odległym porcie nad Morzem Śródziem- czarterowa, to Morze Śródziemne, Adriatyk, Wyspy Kanaryjskie,
nym, na Karaibach czy Seszelach i używany jest Karaiby, Seszele oraz Bałtyk i Morze Północne. Infrastruktura jest
tylko kilka razy w roku, stać rzeczywiście nielicz- oczywiście również w Tajlandii i na Polinezji Francuskiej, ale ze
Nnych. Istnieją jednak skuteczne metody połączenia względu na odległość, ciężko jest uznać te akweny za atrakcyjne
przyjemnego z pożytecznym, posiadania swojego jachtu marzeń pod kątem długości podróży i choćby bieżącej kontroli biznesu.
i zarabiania na nim. Każdy z rejonów świata ma swój bestseller – typ łodzi z określo-
Sukces oferowanych na rynku programów inwestycyjnych w jach- nymi elementami wyposażenia, które najefektywniej funkcjonują
ty, zależy od doświadczenia firmy oferującej tego typu produkty w biznesie czarterowym. Na Bałtyku to średniej wielkości żaglowy
i stopnia zrozumienia potrzeb inwestora. Krótko rzecz ujmując: jacht jednokadłubowy o długości 37-46 stóp. Na Morzu Śródziem-
wychodząc od preferowanej skali komercjalizacji jachtu i pre- nym widać dość spore zróżnicowanie: od średniej wielkości jachtów
ferowanego przez właściciela akwenu żeglugi, należy dokonać żaglowych jednokadłubowych w Chorwacji, po większe w Grecji,
wyboru odpowiedniego typu i modelu jachtu, wraz z jego specy- Hiszpanii (głównie Baleary), Włoszech i Turcji. Coraz częściej
fikacją osprzętową przydatną na danych wodach. Możemy więc pojawiają się już katamarany żaglowe, nieco rzadziej łodzie moto-
jacht wyposażyć zgodnie z naszym gustem i zadowolić się rocz- rowe. Katamarany motorowe na Morzu Śródziemnym to jeszcze
nym wpływem, pokrywającym zaledwie koszty mariny i bieżące- rzadkość, jakkolwiek segment ten uznany jest obecnie za najbar-
go utrzymania technicznego jachtu lub też dopasujemy typ jachtu dziej rozwojowy. W okolicach większych miast portowych rozwija
i jego specyfikację osprzętową pod potrzeby rynku czarterowego, się czarter łodzi motorowych choć, co należy podkreślić, nie tak
a na inwestycję spojrzymy wyłącznie przez pryzmat biznesowy, dynamicznie jak jest to w przypadku łodzi żaglowych. Wyjątkiem
rzadko lub w ogóle nie korzystając z luksusu posiadania jachtu. są tutaj na pewno kraje Beneluksu, gdzie łodzie motorowe mają
Dzięki temu, z wpływów z biznesu, opłacamy nie tylko koszty się doskonale.
utrzymania, ale i spłacamy ratę leasingu.
Autor: Daniel Król, Super Yachts, daniel.krol@superyachts.pl
40 Yachting Life