Page 42 - Yachting Life Magazine 01
P. 42

YACHTING LIFE / JACHTY – INWESTYCJE ALTERNATYWNE


              JACHTY – INWESTYCJE




                            ALTERNATYWNE
















































                          a przyjemność posiadania własnego jachtu, który   Główne akweny żeglugowe, na których rozwinięta jest branża
                          cumuje w odległym porcie nad Morzem Śródziem-  czarterowa, to Morze Śródziemne, Adriatyk, Wyspy Kanaryjskie,
                          nym, na Karaibach czy Seszelach i używany jest   Karaiby, Seszele oraz Bałtyk i Morze Północne. Infrastruktura jest
                          tylko kilka razy w roku, stać rzeczywiście nielicz-  oczywiście również w Tajlandii i na Polinezji Francuskiej, ale ze
            Nnych. Istnieją jednak skuteczne metody połączenia           względu na odległość, ciężko jest uznać te akweny za atrakcyjne
            przyjemnego z pożytecznym, posiadania swojego jachtu marzeń   pod kątem długości podróży i choćby bieżącej kontroli biznesu.
            i zarabiania na nim.                                         Każdy z rejonów świata ma swój bestseller – typ łodzi z określo-
            Sukces oferowanych na rynku programów inwestycyjnych w jach-  nymi elementami wyposażenia, które najefektywniej funkcjonują
            ty, zależy od doświadczenia firmy oferującej tego typu produkty   w biznesie czarterowym. Na Bałtyku to średniej wielkości żaglowy
            i stopnia zrozumienia potrzeb inwestora. Krótko rzecz ujmując:   jacht jednokadłubowy o długości 37-46 stóp. Na Morzu Śródziem-
            wychodząc od preferowanej skali komercjalizacji jachtu i pre-  nym widać dość spore zróżnicowanie: od średniej wielkości jachtów
            ferowanego  przez  właściciela  akwenu  żeglugi,  należy  dokonać   żaglowych jednokadłubowych w Chorwacji, po większe w Grecji,
            wyboru odpowiedniego typu i modelu jachtu, wraz z jego specy-  Hiszpanii (głównie Baleary), Włoszech i Turcji. Coraz częściej
            fikacją osprzętową przydatną na danych wodach. Możemy więc   pojawiają się już katamarany żaglowe, nieco rzadziej łodzie moto-
            jacht wyposażyć zgodnie z naszym gustem i zadowolić się rocz-  rowe. Katamarany motorowe na Morzu Śródziemnym to jeszcze
            nym wpływem, pokrywającym zaledwie koszty mariny i bieżące-  rzadkość, jakkolwiek segment ten uznany jest obecnie za najbar-
            go utrzymania technicznego jachtu lub też dopasujemy typ jachtu   dziej rozwojowy. W okolicach większych miast portowych rozwija
            i  jego specyfikację osprzętową pod potrzeby rynku czarterowego,   się czarter łodzi motorowych choć, co należy podkreślić, nie tak
            a na inwestycję spojrzymy wyłącznie przez pryzmat biznesowy,   dynamicznie jak jest to w przypadku łodzi żaglowych. Wyjątkiem
            rzadko lub w ogóle nie korzystając z luksusu posiadania jachtu.   są tutaj na pewno kraje Beneluksu, gdzie łodzie motorowe mają
            Dzięki temu, z wpływów z biznesu, opłacamy nie tylko koszty   się doskonale.
            utrzymania, ale i spłacamy ratę leasingu.






                                                 Autor: Daniel Król, Super Yachts, daniel.krol@superyachts.pl

        40     Yachting Life
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47