Page 111 - Yachting Life Magazine 02
P. 111

tworzyła Pani jedną z najbardziej rozpoznawalnych    szych snach nie przypuszczałam, że sytuacja zmieni się tak diametral-
                      polskich marek kosmetycznych na świecie. Jak to się   nie. Że moja firma urośnie i będzie się mogła rozwijać tak jak dziś.
                      robi w Warszawie?
              S Robi się to pewnie tak samo, jak wszędzie na świecie – pracując   Ma Pani w sobie gen odkrywcy?
               z ogromną konsekwencją i tworząc dobre produkty. Żeby stworzyć silną   Uwielbiam tworzyć! Jestem poszukiwaczem i to jest moja pasja. Posta-
               markę, która prezentuje takie wartości jak jakość i rzetelność – potrze-  nowiłam produkować kosmetyki, które by odpowiadały różnym typom
               ba czasu. Dobry brand opiera się na zaufaniu klientów. Aby je zdobyć,   skóry, różnym jej funkcjom. Zaczęłam od jednego kremu, a następnie
               trzeba pokazać, że jest się tego wartym. To zobowiązuje, bo tej reputa-  wszystkie pieniądze inwestowałam w kolejne produkty. To mnie cieszyło!
               cji nie wolno utracić. W przeciwieństwie do czasu, jaki jest potrzebny   Nie miałam budżetu na reklamę, z resztą ona wtedy w Polsce nie funk-
               do budowania marki, utrata zaufania następuje bardzo szybko i trud-  cjonowała. Ale działała tzw. poczta pantoflowa. Jedna kobieta mówiła
               no je potem odbudować.                                      drugiej, że kupiła sobie dobry krem.
               To tak samo, jak w stosunkach międzyludzkich.               Choć muszę przyznać, że początki były bardzo trudne. Moja firma nie
               Wystarczy jeden zły ruch i można wszystko zaprzepaścić.     była znana, a ekonomii uczyłam się sama stopniowo rozwijając swo-
                                                                           ją działalność od podstaw. Dziś wiem o biznesie kosmetycznym bar-
               Na czym polega różnica między prowadzeniem biznesu w Pol-   dzo dużo.
               sce, a innymi krajami?
               Polska jest krajem wyjątkowym. W 1989 roku zmienił się system i nagle   Można wręcz mówić o imperium Dr Ireny Eris.
               przeszliśmy na gospodarkę rynkową, czego nikt się wtedy nie spodzie-  Udało nam się w ciągu tych lat stworzyć holistyczny świat marki. Składa-
               wał. Wcześniej byliśmy wśród krajów komunistycznych wyjątkiem –   ją się na niego luksusowe kosmetyki, Kosmetyczne Instytuty oraz Hote-
               można było prowadzić małą działalność gospodarczą na własną rękę.   le SPA. Kiedy w 1989 roku zobaczyłam szansę na rozwój firmy, zaczę-
               Państwo tego nie wspierało, ale tolerowało. Gdy i u nas zaczął się wolny   łam inaczej myśleć. Nie tylko jak przetrwać, ale też – jak rosnąć. Moim
               rynek, otworzyły się granice, stanęliśmy oko w oko z konkurencją. Napły-  celem było – wydobyć z kobiety piękno. Chciałam, żeby dzięki dobrym
               nęły produkty firm z całego świata, globalnych marek, często z ogromny-  kosmetykom budowała poczucie własnej wartości, co pomoże jej reali-
               mi pieniędzmi na promocję, know how i doświadczeniem, co pozwalało   zować życiowe cele.
               im przetrwać na naszym rynku nawet na deficycie. Zaczynałam w 1983
               roku od małego laboratorium, z jednym pracownikiem i moim mężem,   Jakie badania prowadzicie w swoim Centrum Naukowo-Badawczym?
               który odpowiadał za organizację surowców, administrację i sprzedaż.  Prowadzimy bardzo nowatorskie badania na hodowlach komórek skó-
                                                                           ry, na całych jej modelach, poszukujemy substancji aktywnych niezna-
               O czym Pani wtedy marzyła?                                  nych dotąd w kosmetologii. Badamy działania pewnych kombinacji sub-
               Zawsze trzeba mieć marzenia i ja je wtedy również miałam. Były śmia-  stancji aktywnych, po to, żeby stworzyć synergię ich działania. Możemy
               łe, jak na tamte czasy, ponieważ chciałam robić dobre kosmetyki samo-  się poszczycić szeregiem publikacji w naukowej literaturze światowej.
               dzielnie, w sposób który uważałam za właściwy. Chciałam dać kliento-  Jesteśmy zapraszani jako prelegenci na konferencje, sympozja, jesteśmy
               wi najlepszy produkt i czerpać satysfakcję ze swojej pracy. Niby prosta   członkiem wielu międzynarodowych stowarzyszeń kosmetologicznych
               sprawa, ale wtedy wydawało się to bardzo trudne. Jednak w najśmiel-  i kiedy prezentujemy nasze prace, nazywają nas „młodymi orłami z Pol-





                                                            Dr Irena Eris/ foto: archiwum Dr Eris

                                                                                                                        Yachting Life 105
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116