Page 103 - Yachting Life Magazine 01
P. 103
David Mayer de Rothschild
(ur. 25 sierpnia 1978 r.) Jest brytyjskim poszukiwaczem przygód, ekologiem
i szefem fundacji Sculpt the Future, organizacji charytatywnej, która wspiera
innowacje i kreatywność w działaniach społecznych i środowiskowych, zało-
życielem portali i społeczności Mission Control i Adventure Ecology.
W 2010 r. przepłynął Pacyfik łodzią „Plastiki”, skonstruowaną z 12,500 pla-
stikowych butelek z recyklingu. W 2016 r. roku de Rothschild wprowadził na
rynek ekologiczną markę ubrań wyprawowych The Lost Explorer.
David de Rothschild otrzymał wiele nagród, nominacji i wyróżnień, m.in. Emer-
ging Explorer National Geographic, międzynarodowy ambasador NGO Clean
Up the World, Young Global Leader Światowego Forum Ekonomicznego, Męż-
czyzna Roku GQ Magazine 2017 w kategorii „Environmentalist”, Greenie Award
Kids ‚Choice Awards 2008, Bohater Klimatu 2009 UN Environment Program.
OCEAN PLASTIKU EUROPA. WIADOMOŚĆ W BUTELCE.
en temat jest na ustach całego świata. Wszystkich „Dziedzic fortuny Rothschildów, który mieszka w garażu i jeździ
niepokoi rosnąca masa plastiku w oceanach, choć – na deskorolce”. - tak jeszcze niedawno pisał o nim Forbes. Jednak
jak wynika z badań Światowego Forum Ekonomicz- David Mayer de Rothschild, bo o nim mowa, najmłodszy z trójki
nego – jednocześnie co minutę wspólnie wyrzucamy nowego pokolenia Rothschildów, zdecydowanie dojrzał od czasów,
Tdo oceanów pełną śmieciarkę plastikowych odpadów. gdy regularnie zmieniał szkoły, rzucał się w wir przygód i podda-
Wg. danych Projektu „Aware” w samych Stanach Zjednoczonych wał w wątpliwość sens prowadzenia interesów rodziny. Jego kolej-
produkuje się co roku ponad 7 miliardów kilogramów plastiku. ne wyprawy, początkowo realizowane – jak sam przyznaje – dla
Jednocześnie recyklingowi poddawane jest niespełna pół miliarda. egoistycznej przyjemności, szybko przyniosły refleksję, że szko-
Jeżeli obecne trendy się utrzymają, do roku 2050 w ujęciu wago- da tak próżniaczo spędzać życie i że tak wiele jest do zrobienia.
wym będzie w morzach i oceanach więcej plastiku, niż ryb. Na W wieku niespełna 30 lat, jako najmłodszy Brytyjczyk, miał już na
szczęście wraz z rozmiarami problemu, wzrasta także poziom świa- koncie oba bieguny, wyprawę przez Arktykę z Rosji do Kanady,
domości, a z nią, skala oddolnych działań. Działania takie nie biorą przeprawę przez lodowce Grenlandii i, jako jeden z nielicznych
się jednak znikąd. Okazuje się, że najlepiej sprawdzają się w tym na świecie, przez Antarktydę. Z egocentrycznego buntownika stał
wypadku: dobry przykład, przywództwo, inicjatywa i praca orga- się świadomym globalnych problemów mężczyzną, który odnalazł
niczna u podstaw. swoją misję. Założył strony Mission Control i Adventure Ecology,
Od Rothschilda po surferów z Florydy, od rybaków na plażach które, choć z pozoru inne, w istocie obie miały za cel budowę świa-
Haiti, po backpackersów w Indonezji, wszyscy wyszliśmy z jed- domej społeczności ludzi, głównie młodych. Jego wyprawy stały
nego oceanu. Wszyscy też powinniśmy coś w tej sprawie zrobić, się sprawą publiczną, z misją promowaną przez programy eduka-
a przynajmniej robić. Rządy mogą w nieskończoność spierać się, cyjne dla szkół. Obok problemów okołobiegunowej czapy lodowej,
czy działania w Europie mają jakikolwiek sens wobec bierności de Rothschilda zainteresowała także Wielka Pacyficzna Plama
Chin i biedniejszych regionów Afryki; czy rezygnacja z reklamó- Śmieci. Powoli zaczął kiełkować projekt Plastiki.
wek i słomek nad Wisłą ma rzeczywiste znaczenie w obliczu nie- Pomijając arcyciekawą historię całego projektu, 20 marca 2010
legalnych wysypisk plastiku w Somalii. Organizacje pozarządowe roku de Rothschild rzucił cumy w San Francisco i w towarzy-
mogą bić na alarm i organizować kampanie, pożyteczne skądinąd stwie nurka, dwóch operatorów, dwóch innych śmiałków wyruszył
w swej funkcji propagatorsko – uświadamiającej. Jednak ostatecz- w rejs przez Pacyfik na 60-stopowym katamaranie zbudowanym
nie, to każdy z nas ma do spełnienia własną misję. I można tu z 12,5 tys. plastikowych butelek. „Plastiki” dotarł do Sydney po 26
inspirować innych, lub samemu dać się porwać i ruszyć za dobrym lipca, dowożąc swoistą „Wiadomość w butelce” i zwracając uwagę
przykładem. świata na wiele celów projektu, m.in. jak łatwo ponownie zagospo-
Yachting Life 101