Inwestycja w jacht

Inwestycja w jacht

Na przyjemność posiadania własnego jachtu, który cumuje w odległym porcie nad Morzem Śródziemnym, na Karaibach czy Seszelach i używany jest tylko kilka razy w roku, stać rzeczywiście nielicznych. Istnieją jednak skuteczne metody połączenia przyjemnego z pożytecznym, posiadania swojego jachtu marzeń i zarabiania na nim. Sukces oferowanych na rynku programów inwestycyjnych w jachty, zależy od doświadczenia firmy oferującej tego typu produkty i stopnia zrozumienia potrzeb inwestora. Krótko rzecz ujmując: wychodząc od preferowanej skali komercjalizacji jachtu i preferowanego przez właściciela akwenu żeglugi, należy dokonać wyboru odpowiedniego typu i modelu jachtu, wraz z jego specyfikacją osprzętową przydatną na danych wodach.

Inwestycja w jacht

Możemy więc jacht wyposażyć zgodnie z naszym gustem i zadowolić się rocznym wpływem, pokrywającym zaledwie koszty mariny i bieżącego utrzymania technicznego jachtu lub też dopasujemy typ jachtu i jego specyfikację osprzętową pod potrzeby rynku czarterowego, a na inwestycję spojrzymy wyłącznie przez pryzmat biznesowy, rzadko lub w ogóle nie korzystając z luksusu posiadania jachtu. Dzięki temu, z wpływów z biznesu, opłacamy nie tylko koszty utrzymania, ale i spłacamy ratę leasingu.

Inwestycja w jacht

Główne akweny żeglugowe, na których rozwinięta jest branża czarterowa, to Morze Śródziemne, Adriatyk, Wyspy Kanaryjskie, Karaiby, Seszele oraz Bałtyk i Morze Północne. Infrastruktura jest oczywiście również w Tajlandii i na Polinezji Francuskiej, ale ze względu na odległość, ciężko jest uznać te akweny za atrakcyjne pod kątem długości podróży i choćby bieżącej kontroli biznesu. Każdy z rejonów świata ma swój bestseller – typ łodzi z określonymi elementami wyposażenia, które najefektywniej funkcjonują w biznesie czarterowym. Na Bałtyku to średniej wielkości żaglowy jacht jednokadłubowy o długości 37-46 stóp. Na Morzu Śródziemnym widać dość spore zróżnicowanie: od średniej wielkości jachtów żaglowych jednokadłubowych w Chorwacji, po większe w Grecji, Hiszpanii (głównie Baleary), Włoszech i Turcji.

Inwestycja w jacht

Coraz częściej pojawiają się już katamarany żaglowe, nieco rzadziej łodzie motorowe. Katamarany motorowe na Morzu Śródziemnym to jeszcze rzadkość, jakkolwiek segment ten uznany jest obecnie za najbardziej rozwojowy. W okolicach większych miast portowych rozwija się czarter łodzi motorowych choć, co należy podkreślić, nie tak dynamicznie jak jest to w przypadku łodzi żaglowych. Wyjątkiem są tutaj na pewno kraje Beneluksu, gdzie łodzie motorowe mają się doskonale. Im dalej w tropiki i egzotykę, tym większym powodzeniem cieszą się katamarany żaglowe.

Inwestycja w jacht

Trzy pokładowe najczęściej łodzie oferują więcej miejsca do wypoczynku dla gości, co jest nie do przecenienia. szczególnie jeśli większość wieczorów i noclegów podczas tygodnia czarterowego spędza się na samym jachcie, ze względu na rzadsze niż w Europie rozmieszczenie marin i ich infrastrukturą rozrywkowo gastronomiczną. Katamarany żaglowe mają większy zasięg niż motorowe, a ponieważ archipelagi Karaibów, czy Wysp Kanaryjskich zajmują spore obszary oceanu, to są tam one dominującym narzędziem czarterowego zarobku. Czarterowe łodzie motorowe stanowią rzadkość na tych odległych wodach. Na świecie funkcjonują w zasadzie dwie podstawowe formy inwestycji w jacht czarterowy: w oparciu o międzynarodową korporację czarterową lub poprzez mniejszą firmę czarterową oferującą bardziej ‘butikowe’ podejście do zagadnienia.

Inwestycja w jacht

Wielkie korporacje posiadające od kilkuset do kilku tysięcy jachtów na całym świecie, oferują sztywne warunki inwestycyjne, odwdzięczając się z reguły niewielkim, lecz stałym poziomem comiesięcznych wpływów. Mniejsze firmy czarterowe, posiadające floty od kilku do kilkudziesięciu jachtów, oferują zwykle większą dowolność w użytkowaniu własnym jachtu oraz możliwy większy poziom wpływów, które jednak najczęściej nie są w umowie gwarantowane.

Inwestycja w jacht

I znów wszystko zależy od celu inwestora, czyli na ile kupuje on jacht dla siebie, na ile na cele reprezentacyjne własnej firmy, a na ile celem maksymalizacji zarobków. Najczęstszym sposobem finansowania zakupu jachtu jest leasing, zwykle na 5-6 lat, i trzeba przyznać, że w Polsce w ostatnich latach poziom świadomości rodzimych bankierów coraz bardziej sprzyja realizacji tej drogi finansowania. Zakup jachtu to również doskonała możliwość optymalizacji podatkowej w ramach istniejącej już firmy. W przypadku zakupu większych i droższych jednostek za gotówkę, warto przemyśleć możliwości rejestracji jachtu w krajach nie objętych jurysdykcją UE.

Inwestycja w jacht

Zwrot z inwestycji zależy od poziomu optymalizacji biznesowej jachtu i akwenu, na którym operuje, ale można przyjąć, że w poprawnie funkcjonującym biznesie czarterowym, niezależnie od miejsca na świecie, po 5-6 latach zostajemy z jachtem lub łodzią wartą ok 50-60% wartości początkowej. Utrata wartości zależy od typu jachtu, producenta, stopnia użytkowania i akwenu, na którym jacht będzie się znajdował po zakończeniu okresu finansowania. Wszystko to sprawia, że inwestycja w jacht, żaglowy czy motorowy, to godna rozważenia forma inwestycji alternatywnej, a wejście w świat czarterów może być początkiem nowego, ciekawego, a przy okazji atrakcyjnego biznesu.